( 9.A - 2019-20)


PASSIVE VOICE (trpný rod)

--- sloveso "be" + Past Participle (3.tvar)

--- "be" může mít různé tvary, podle toho, jaký čas chceme použít - Present Simple, Past Simple, Future Simple, s modálními slovesy, Present Continuous, be going to, atd.

Examples:

is/are/am nominated   //    was/were invited    //   have/has been stolen   //    will be developed    //  might be found    //     can't be undone    //    should be sent    //  shouldn't be underestimated  //  can be solved by...  //    might not be discovered    //    A lot of new houses are being built at the moment./The printer is being used at the moment, you will need to come back later.   //   A new supermarket is going to be built in our town. 

Text na Environment a trpný rod v různých časech: https://uloz.to/file/Z9xSYpJcteQZ/hotline-passive-text-2-doc

plus cvičení: https://uloz.to/file/v3yTYe2DsOrv/hotline-passive-cviceni-2-doc

Další textík a cvičení jsou ve složce Materiály a soubory. 

Passive voice in Harry Potter films

Passive voice in TV series 

výklad trpného rodu zde: https://www.youtube.com/watch?v=pxbQ2U3Uuv0

a trošku zábavnější zde: https://www.youtube.com/watch?v=HTvD2VGcsEo

 

 

PHRASAL VERBS 

na doplnění - ignorujte prapodivný tón hlasu prezentujícího :-) a vyberte si třeba jen některá, nemusíte je umět vždy úplně všechna

COME   s různými částicemi   -    https://www.youtube.com/watch?v=L_mZARyXXJo

GO   -   https://www.youtube.com/watch?v=kyp6ZQXpzLk

TAKE   -   https://www.youtube.com/watch?v=0Fyl7qqOYX0

GET   -   https://www.youtube.com/watch?v=IRieBi5blZQ

atd. 

některá další - použitá ve větách s vysvětlením, co znamenají :  https://www.youtube.com/watch?v=obYDUyKxc7I

a ta, která se týkají stavů a zdraví a toho, jak se cítíte: https://www.youtube.com/watch?v=ZNYZVOGJP2I   

ZDE POZOR, PROTOŽE ZÁMĚNA JEDNÉ ČÁSTICE U FRÁZOVÉHO SLOVESA MŮŽE ZPŮSOBIT (NĚKDY!) DOSTI TRAPNÉ SITUACE - např. když místo HE PASSED OUT. použijete HE PASSED AWAY.  (Ztratil vědomí. Omdlel. X  Zemřel.) 

JINDY ZASE CELKEM PROTIKLADNÉ ČÁSTICE MŮŽOU BÝT POUŽITY VE STEJNÉM VÝZNAMU -  fill in (a form) = fill out (a form)

frázová slovesa pro SHOPPING   -    https://www.youtube.com/watch?v=sZeQNPpWwsA

 

 

MODÁLNÍ SLOVESA A OPISY: 

MUSET = MUST     --- toto je tvar, který se používá pouze v přítomném čase a vyjadřuje nutnost, pocit, že něco musím udělat, nebo velmi strohý, naléhavý příkaz  

--- ve všech časech a v otázkách a záporných větách pak používáme opis, a to buď HAVE TO nebo NEED TO  --- obojí se používá jako MUSET / NEMUSET  --- opět pro nutnost něco udělat 

--- za MUST / HAVE TO / NEED TO  používáme vždy sloveso v infinitivu, tj. první tvar (swim, run, play, get, ...) 

--- minulý čas HAD TO  (musel), budoucí čas WILL HAVE TO (bude muset), zápor DON'T HAVE TO, DON'T NEED TO, DOESN'T HAVE TO, DIDN'T HAVE TO, WON'T HAVE TO... (nemusím, nemusí, nemusel, nebude muset, atd.) 

---  a něco pro fajnšmekry...  opis se používá i v jiných tvarech, např. gerundium -  I dream about not having to wear contact lenses or glasses.   I can remember having to analyze Purple hibiscus for my Literature class.   I can remember having to eat Rice pudding! Rice pudding everyday!    I tried to avoid having to go there, because I would have to parallel park and I didn't know how.  (parallel park = zaparkovat podélně podle krajnice)

 

 

spousta gramatiky - časy, otázky, atd. - http://i-lector.com/kategorie-vyukovych-materialu/anglictina/

 

 

QUESTIONS    (4A)

většina otázek v Aj se tvoří pomocí tzv. POMOCNÝCH nebo MODÁLNÍCH sloves

POMOCNÁ slovesa (AUXILIARY) jsou ta, pomocí kterých se tvoří ty které časy a tvary - průběhový (BE plus -ing), prostý (DO - zápor a otázka) nebo předpřítomný (HAVE plus třetí tvar sloves)   --- tzn. tvary pomocných sloves v otázkách budou AM, IS, ARE, WAS, WERE, nebo DO, DOES, DID, nebo HAVE, HAS.

MODÁLNÍ SLOVESA (MODALS) jsou ta, která se používají s infinitivem (neurčitkem) a je jich jen omezený počet.  Jsou to WILL, WOULD, CAN, COULD, SHALL, MUST, MAY, MIGHT (snad jsem na nic nezapomněla).

otázky v Aj se tvoří tak, že před PODMĚTEM, tj, ve větě vyjadřujícím KDO nebo CO, stojí jeden z výše uvedených tvarů pomocného nebo modálního slovesa. 

Do you like chocolate? 

Does she work in a hospital? 

Did they stay at home at the weekend? 

Are you at home? 

Are they watching TV or playing board games? 

Is the dog sleeping? 

Have you been to a cinema recently? 

Has he ever done anything dangerous? 

Were your parents on holiday last year? 

Was your sister playing the game when I called her? 

Can you speak Japanese? 

Could you open the window, please?

Will you come to the party? 

Would they try to stop you if you wanted to do something stupid? 

Shall we tell them? 

POZOR NA TO, ŽE VÝZNAMOVÁ SLOVESA - AKČNÍ, ČINNOSTI - NEMŮŽOU NIKDY STÁT PŘED PODMĚTEM, VŽDY JSOU ZA NÍM (nikdy se nezeptáme "Swim you well?" , správně je "Do you swim well?" nebo "Can you swim well?"  nebo "Is he swimming or drowning?" 

Podmět může být někdy celkem dlouhý, např.

Do  all your friends and family  keep in touch with you?   

Was that boy who shouted at you from the car wearing a white cap? 

Toto vše jsou tzv. YES/NO questions --- odpovídáme na ně Yes nebo No, v krátké odpovědi používáme tvar toho pomocného nebo modálního slovesa, které je použito v otázce.  Were you happy when they told you the news?  --- Yes, I was.  / No, I wasn't. 

Existují pak ještě WH-questions  --- ty, co máte zadané za domácí úkol --- kdy se před celou otázku ještě přidá nějaký tázací výraz. When, What time, Where, How, What colour, How many, How much, How often, How far, How many brothers or sisters (ano, může být i takhle dlouhý!!!), Where exactly..... atd. atd.    ---- odpověď na ně není Ano. nebo Ne., ale nějaká konkrétní informace, jméno, místo, číslo, atd. atd. 

Where are they going

What would you like to be when you grow up? 

How many people do you think would do that? 

How many people did you see in the shop? 

Why were your friends so angry with us? 

Why didn't Jennifer do it by herself? 

How many times have you been abroad?

What kind of programme shall we watch tonight? 

Tázací výraz -  tzv. Wh-word, může být také dost dlouhý, např. How many people in your class would you expect to read this? 

Wh-words zde: https://www.youtube.com/watch?v=gyK47DD0ogg 

Pozn. Kdo si vzpomene na 8.třídu, loni jste měli v lekci 2D tázací dovětky a v lekci 3D vazbu So ..... I /Neither ... I.   --- to jsou jen další případy, kdy se používají nahoře vyjmenované tvary pomocných a modálních sloves, NIKDY tam nepoužijeme "swim, play, hide, think, say" apod. 

DOTAZY směrujte - a minimálně jeden na základě cvičení očekávám - zde do DISKUZE - napište na začátek vždy svoji třídu, prosím, nebo na mě - viz Kontakt. 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=t4yWEt0OSpg

(jen pro všechno používá termín Auxiliary, i pro Modals :-) tak se nenechte zmást)