(7. Aj-Heg - 2019-20)


Lekce 5A

Present Perfect - předpřítomný čas

vysvětlení v pracovním sešitě str.78 - 5.1

--- budeme k němu potřebovat Past Participle - tzv. třetí tvar nepravidelných sloves - proto je třeba si zopakovat nepravidelná slovesa, tvar minulého času a doučit se i 3.tvar všechny tvary nepravidelných sloves najdete v prac.seš. na obálce vepředu, samozřejmě je nemusíte umět všechna hned, ale naučte se alespoň ta, která jsou zde: 

např. see - saw - seen   /   be - was/were - been  /   drive - drove - driven   /   win - won - won  /  do - did - done  /  ride - rode - ridden  /  give - gave - given  /  break

 

 

Lekce 4D

Present continuous for future arrangements

-- přítomný průběhový pro činnosti v blízké budoucnosti, které máme domluvené, naplánované, něco, kde jsme se objednali, co jsme si už zařídili... 

I am going to the cinema tonight. 

My parents are going to work tomorrow. 

I and my friend are playing voleyball on Saturday. 

My Dad is going shopping this afternoon, do you need anything? 

My grandparents are visiting us at the weekend. 

Jane is having a party on Friday afternoon. It's her birthday. 

What are you doing after school today? Are you going out? 

Where is he going on holiday? Is he leaving tomorrow? 

 

Lekce 4C

SOME-  / ANY-  /  EVERY-  / NO-  

Somebody = někdo

Something = něco

Anybody  /  Anything   =  Někdo / Něco  ---  používáme místo Somebody, Something v otázkách  ?

nebo záporných větách (pak může znamenat Nikdo, Nic)

Nobody / Nothing  =  Nikdo / Nic  ---- používá se většinou na začátku záporných vět

Everybody  /  Everything   =  Všichni  /  Všechno  (Každý člověk / Každá věc)  

text v učebnici str.48  - najděte si příklady ve větách a přeložte si je

učebnice str.49 - cv.5 - přečtěte a přeložte otázky a odpovězte na ně

 

 

Lekce 4B

Další použití určitého členu THE

a)  ve výrazech:  on the right, on the left, on the other side, on the corner, along the river

b) když můžeme v Čj říci "ten", "ta", "to", když všichni víme, který přesně předmět nebo místo  -  It's on the table. - na stole - když je v místnosti jen jeden stůl a je jasné, že myslíme ten stůl,
Can I open the window? - Můžu otevřít okno? (to okno, na které ukazuji, nebo je v místnosti jen jedno)
Switch on the lights, please. - Rozsviť, prosímtě, světlo. (ta světla tady v místnosti)
 

c) když je věc pouze jedna jediná nebo jedna jediná v určitém místě - the Sun, the Earth x  the railway station, the police station, the post office, the river - obvykle je jen jedno, jedna ve městě nebo té čtvrti

d) když o nějaké věci, místě mluvíme poprvé, většinou používáme A nebo AN, když ji pak zmiňujeme znovu i později, používáme již THE (ten...)  ....  -  You will see a bridge. You need to go over the bridge.
There is a clothes shop on the left. --- Oh, thank you. Is the clothes shop open on Saturdays?

e) po There is ..............., There isn't  ............. a v otázkách Is there  ................. ?  - používáme neurčitý člen There is a river in our town. There is a park next to the river.  Excuse me, is there a post office near here? Excuse me, is there a sports centre in this town? No, there isn't a sports centre here.

Pěkně vysvětleno v prac. seš. str.77/ bod 4.2  - můžete si opsat do šk.sešitu jako zápis.

Určitě je důležité podívat se na věty v lekci a cvičeních, poslouchat si je a opakovat si je, zkuste si jen uvědomit, kde je a/an a kde the a často vám pak už instinkt napoví, kde je použít

 

Lekce 4A

Zápis do sešitu: 

Používání určitého členu THE 

1. s řadovými číslovkami (ordinal numbers): 

Example:  the first book, the seventh day is Sunday, the twelfth month is December. He was the first to come. - Byl první, kdo přšel. 

2. s třetím stupněm přídavných jmen (NEJ-) = Superlative: 

Example: This is the best film. She is the most intelligent person I know. They are the highest mountains in the world. The worst is that we can't go to school. 

3. některé názvy míst (vlastní jména jsou většinou bez členu): 

  • řeky, moře, oceány, průplavy   -  the Pacific Ocean, the Suez Canal, the Elbe (Labe), the Vltava river, the Black sea
  • většina hotelů, muzea, divadla a kina  -  .... příklady doplňte sami podle prac.seš. str.77, bod 4.1 nebo z učebnice lekce 4A... 
  • ve vazbě THE ...... OF ......  -   the Museum of Modern Art (MOMA in New York City),  the Great Wall of China (Velká čínská zeď), the University of Edinburgh (Edinburská univerzita

 

_____________________________________________________________________________________________________________

K lekci 3D - uč.str.39

  • look = vypadat,        soundznít (možná je znáte v jiném významu, ale v těchto větách se používají, když chceme o někom nebo něčem říci, že vypadá nějak nebo to zní nějak 
  •  
  • It looks interesting. = Vypadá to zajímavě.    /     That sounds good. = To zní dobře.    /     It looks horrible. = Vypadá to hrozně.     /    That sounds boring. = To zní nudně.    /    She looks great. She looks fantastic. = Ona vypadá skvěle.   /    It looks delicious. = To vypadá chutně.   /    That sound dangerous. = To zní nebezpečně.    /   That sounds exciting. = To zní lákavě/napínavě/báječně. - exciting se dá přeložit všelijak :-) )
  •  
  • look/looks nebo sound/sounds se takto používají s PŘÍDAVNÝM JMÉNEM (Adjective)  nikoli s příslovcem, jako v češtině
    • To zní dobře. ====  That sounds GOOD.       ( ne well

 

Are you doing anything at the moment?   --- Co teď děláš? Máš teď něco na práci? 
Come round to my place. --- Přijď ke mně. Zaskoč k nám.
a sort of --- něco jako
Here it is. --- Tady máš. Tady to je. Na.
The best thing is ... --- Nejlepší je ...
She wants to go out with... --- Chce chodit s ....
Really? --- Opravdu? Vážně? Fakt? 
What do you mean? --- Co máš na mysli? Co tím myslíš? 
You must be joking! --- To si děláš legraci! 

 

soap opera = telenovela, romantický TV seriál